👀 Curious about the state of the restaurant industry? Get exclusive insights from our latest report 📖 →

Persbericht: Belgische startup APICBASE haalt 700.000 euro expansiekapitaal op om Europese groei te versnellen

De Belgische food tech startup APICBASE.COM heeft 700.000 euro (£615.000) opgehaald in een financieringsronde, geleid door Business Angels Network Flanders (BAN Flanders). APICBASE, mede opgericht door sterrenchef Julien Burlat, ontwikkelt cloud-gebaseerde software waarmee professionele keukens hun processen kunnen beheren en optimaliseren, van rauw ingrediënt tot kant-en-klaar gerecht. De startup zal het ingezamelde geld gebruiken om het team uit te breiden, de software en bijbehorende hardware verder te ontwikkelen en het product en merk goed in de markt te zetten.

APICBASE maakt deel uit van de Start it @kbc incubator, die innovatief en schaalbaar ondernemerschap ondersteunt. De technologie van de startup koppelt informatie over gerechten aan beelden en visualiseert het hele bereidingsproces. Hierdoor kan de voedingsindustrie de kennis van haar koks vastleggen, de kwaliteit in de keuken verbeteren en nieuwe werknemers sneller opleiden. APICBASE registreert ook alle informatie over ingrediënten, gerechten en menu’s, wat resulteert in een efficiënter beheer van allergenen, bestellijsten en kostenberekening. Alle gegevens kunnen ook worden gebruikt als productcatalogus voor commerciële teams.

Carl Jacobs, CEO en medeoprichter van APICBASE, legt uit: “Zonder de krachtige en slimme software die APICBASE.COM levert, zijn voedselprocessen behoorlijk arbeidsintensief en vereisen ze voortdurend handmatige handelingen. Met onze oplossing kunnen voedingsmiddelenbedrijven deze processen automatiseren en optimaliseren. We helpen restaurants, hotels, restaurantketens en voedselfabrikanten zodat ze op elk moment een eersteklas klantervaring kunnen bieden.

Fotostudio voor professionele voedselfoto’s

Wat APICBASE uniek maakt is de APIC Studio. Het is een compacte fotostudio, speciaal ontworpen voor het maken van foto’s van voedsel. Chef-koks kunnen hun culinaire creatie met één klik op de knop vastleggen in hoge resolutie.

“Dankzij onze fotostudio”, aldus Carl JacobsBedrijven zijn in staat om visuele, stap-voor-stap handleidingen te maken voor het team in de keuken, waardoor de consistentie en kwaliteit van de maaltijden identiek blijft in verschillende filialen. Het grootste voordeel van onze software en hardware is dat ze zijn ontwikkeld met gebruiksvriendelijkheid in gedachten, waardoor ze favoriet zijn bij koks en voedingsmanagers die ze dagelijks moeten gebruiken.”

Kapitaalronde logisch gevolg van sterke interne groei

APICBASE is opgericht in april 2014, voortbouwend op een idee van sterrenkok en medeoprichter Julien Burlat. Hij was op zoek naar een manier om professionele foto’s te maken van zijn creaties en om een visueel archief van deze creaties aan te leggen, allemaal zonder enige kennis van fotografie en zonder al te veel tijd in de keuken te verliezen.

Sinds de oprichting heeft APICBASE meer dan 200 klanten uit meer dan 15 landen, waaronder enkele grote spelers in de voedingsindustrie: Sodexo, Unilever Food Solutions, LSG Sky Chefs, Puratos en Cuisine Solutions. APICBASE geniet ook het vertrouwen van verschillende gastronomische toprestaurants en chefs zoals El Celler de Can Roca*** (Spanje), La Mère Brazier** (Frankrijk) en de Thomas Keller Restaurant Groep*** (USA).

De recente kapitaalverhoging geeft APICBASE de mogelijkheid om verder uit te breiden. Jan Verbeke, lead Business Angel, legt uit: “Via een sterke netwerkalliantie zoals BAN Vlaanderen krijgen jonge ondernemers de kans om in één keer in contact te komen met een groot aantal business angels. We werden onmiddellijk overtuigd door de indrukwekkende reis die het team van oprichters van APICBASE tot nu toe al heeft gemaakt en het overtuigde ons van de haalbaarheid van hun ambitieuze uitbreidingsplan. De ondernemers kunnen niet alleen rekenen op financiële steun, maar ook op de jarenlange ervaring van de groep complementaire investeerders.”

///////

Voor meer informatie en mediacontact

PR & Communicatie APICBASE: Anneleen Hanssens – GSM: +32 479 43 43 55 – e-mail: [email protected]

PR & Communicatie BAN Vlaanderen: Benita Dreesen – GSM: +32 498 12 6001 – e-mail: [email protected]

Over APICBASE ( www.apicbase.com )

De missie van APICBASE is om alle voedingsbedrijven, van kleine restaurants tot wereldwijd actieve cateringbedrijven en voedingsproducenten, een innovatieve alles-in-één oplossing te bieden om hun processen te optimaliseren. De verschillende aangeboden modules zullen de efficiëntie en kwaliteit aanzienlijk verbeteren, niet alleen voor teams in de keuken maar ook voor marketing, commerciële teams en management. APICBASE opereert vanuit Antwerpen en is de eerste ter wereld die een fotostudio heeft gebouwd, speciaal voor de professionele keuken.

Over BAN Vlaanderen ( www.ban.be )

BAN Vlaanderen is het platform om ondernemers die op zoek zijn naar fondsen en privé-investeerders met elkaar in contact te brengen, zodat ondernemers via de overdracht van fondsen en kennis hun bedrijf naar een succes kunnen brengen en de algemene ontwikkeling van de kenniseconomie kunnen verbeteren. Zowel investeerders als ondernemers kunnen het netwerk betreden met de hulp van een coördinator in elk van de zeven lokale antennes, waarna investeringsprojecten discreet worden gepresenteerd via anonieme projectchips en presentaties op bijpassende evenementen. BAN Vlaanderen lanceerde ook het www.angel4me.be portaal om fondsenzoekende bedrijven en investeerders met elkaar in contact te brengen. Momenteel heeft BAN Vlaanderen 225 leden, waaronder enkele VC-fondsen, en stelt het jaarlijks meer dan 100 geselecteerde projecten voor. Dit resulteert in 20 tot 30 effectieve investeringen per jaar.

Vergelijkbare artikelen

Neem controle over ops,
kosten laag en kwaliteit hoog houden